Český Krumlov

Cílem našeho prodlouženého víkendu byl tentokrát Český Krumlov. Zajímavosti, co jsme objevili, jsme sepsali do tří článků. Ten dnešní se týká tipů v Českém Krumlově a jeho nejbližším okolí. Dospělým by možná stačilo romantické toulání se Krumlovem a návštěvy památek, ale při cestování s dětmi na prvním stupni základní školy, musíte najít i něco zajímavého pro ně. A nejlépe tak, aby se co nejvíc unavili 🙂 .

V druhém článku se zaměříme na zajímavosti po cestě z Moravy do Českého Krumlova a zpět. V třetím a posledním článku z této série se budeme věnovat cyklovýletu pro malé cyklisty kolem Lipna nad Vltavou.

Ubytování

Do Českého Krumlova jsme dorazili později odpoledne. Pro naši malou rodinku je řešení ubytování trošku oříšek. Většinou musí splnit několik kritérií; blízko centra, dobré parkování a kuchyňka. Proč kuchyňka? Protože jsme ranní ptáčata, která nevydrží čekat do 8 hodin na snídani. Pokud jste jako my, mohl by se Vám pension Delanta, kde jsme si rezervovali apartmán, také líbit. S parkováním u apartmánu opravdu nebyl problém, protože má vlastní parkoviště pro šest aut. Apartmán nás mile překvapil. Skládal se z předsíňky, koupelny, hlavní „obytné místnosti“ s kuchyňským koutem a samostatného pokoje. Do tohoto pokoje s dvojlůžkem se ihned nastěhoval náš trpaslík (synova oblíbená přezdívka).

20170611 171401
Vltava v Českém Krumlově

Český Krumlov a jeho Městský park

Do centra se dá jít přímo nebo oklikou kolem synagogy přes Městský park, na kterém je i dětské hřiště. Tady jsme museli povinně zastavit 🙂 . V Krumlově jich je víc, jen musíte vědět, kde je hledat.

20170611 174358 e1555654065193
Pohled na město z Městských sadů

Cestou podél Vltavy jsme sledovali vodáky, jak tu více, tu méně úspěšně zdolávají místní jezy. Celý Městský park leží na poloostrově omývaném Vltavou. Je odtud hezky vidět kostel sv. Víta a domy Vnitřního města.

Kostel sv. Víta

Z náměstí Svornosti s radnicí a krásnými historickými domy se uličkou dá dojít opět k řece. Vltava svými meandry Krumlov dělí, ale i zdobí. Přes most jsme se dostali se do čtvrti pod hradem zvané Latrán. Zde v dřívějších dobách bydleli lidé zajišťující hospodářský chod hradu.

V hradním příkopu, před samotným vstupem do hradu a zámku, jsme zkontrolovali zda jsou medvědi doma. Byli tam, ale spali. Medvědi se zde chovají již od roku 1707, kdy zde panovali poslední z Rožmberků. Aktuálně zde mají medvědici Kateřinu a medvěda Voka.

Český Krumlov, jak sám název napovídá, je spojen s pány z Krumlova, jedné z větví mocného rodu Vítkovců s erbovním znakem pětilisté růže. Ti zde vládli bezmála 300 let. Poté panství zdědili Rožmberkové a za jejich vlády dostal hrad podobu monumentální a honosné renesanční rezidence. I další rody, jako Eggenberkové a po roce 1719 Schwarzenberkové, se významně vepsali do úprav a přestaveb celého areálu. Na zámku i ve městě se každý rok konají historické slavnosti z období renesance. Slavnosti pětilisté růže, jsou hezkým zpestřením návštěvy Českého Krumlova.

20170611 180652 e1555654218500
Hradní nádvoří a zámecká věž

Krumlovský zámek a hrad

Na zámku a hradu Český Krumlov si můžete vybrat z různých okruhů. Záleží, zda chcete obdivovat renesanční nebo barokní architekturu, nebo vás zaujme spíše historie rodu Schwanzenberků.

Samostatnou kapitolou je barokní divadlo. Jde o jedno z nejzachovalejších barokních divadel na světě. V jeho fondu se nalézá jak samotná originální budova, tak i kulisy, libreta, kostýmy atp.

Typická silueta Zámecké věže je symbolem Českého Krumlova. Pokud se rozhodnete pro výstup po 162 schodech, budete odměněni kouzelným výhledem na město.

20170611 181032
Český Krumlov – pohled z hradu

Přes areál zámku a plášťový most jsme pokračovali do zahrady s otáčivým jevištěm. Zámecká zahrada má úctyhodnou rozlohu 11 hektarů.

Otáčivé jeviště se nachází v Horní zahradě nedaleko letohrádku Bellarie. První varianta jeviště s kapacitou jen 60 míst byla postavena už v roce 1958. To dnešní, po několika rekonstrukcích, pojme až 658 návštěvníků. V repertoáru provozovatele Jihočeského divadla si snad vybere každý. Zájem o představení je velký, jak svědčí spuštěné on-line rezervace půl roku dopředu.

V prostorech zámku byl problém udělat nějaký pěkný záběr, bez toho, aby vám v záběru zacláněli lidé. Prostory se hemžili asijskými turisty, kteří fotí všechno a všechny, takže z fotek nic není. Proto jsme ze zahrady seběhli ulicí Důlní a už jsme byli na našem ubytování. Pokud bych tudy šla v noci, asi bych si raději vzala baterku 😉 . Jdete totiž úvozkem mezi zdí, ze které se sem tam vyloupne dům, dále svahem s plotem, za kterým je bylinková zahrada. Tato zahrada se objevila ve stejnojmenném televizním seriálu Kouzelné bylinky. V zahradě najdete nejen bylinkové záhony, ale i zahrádky s léčivkami. Každopádně ulička večer moc osvětlená není.

Dřevěný most

Na večeři jsme se rozhodli vyzkoušet nedalekou Řízkovou restauraci Pivoňka. Člověka by nenapadlo na kolik způsobů se dá řízek udělat 😮. Aby si večeře hezky sedla, šli jsme se v podvečer projít proti toku Vltavy. Asi půl kilometru od našeho ubytování jsme narazili na krytý dřevěný most přes Vltavu. Tato lávka z 18. století spojuje místní části Nové Spolí a Plešivec. Je to jedna z nejdelších dřevěných lávek u nás. Měří 102 metrů (s předmostím 116 m), stojí na čtyřech kamenných pilířích a Vltavu přetíná „našikmo“.

Přešli jsme na druhou stranu a stezkou podél vody jsme se dostali až k hranici kempu. Procházky malého moc nebaví, tak se zabavil házením placáků. Jen jsme ho vždy museli varovat před vodáky, aby někoho omylem netrefil. Z rákosí nás obezřetně pozoroval párek kachen, bohužel rohlíky jsme pro ně neměli, což by byla další možnost zábavy (tak na ně nezapomeňte). Od místních domorodců jsme se dozvěděli, že kachny na jídlo chodí až za šera a místní je krmí.

20170612 183048
Český Krumlov – krytá dřevěná lávka

Muzeum Vltavínů

Další den v Krumlově jsme navštívili Muzeum Vltavínů. Ono těch muzeí je v Krumlově bezpočet. Muzeum tortury, fotografie, stavebních dějin, obchodu, ale to je spíš pro dospělé. My si nemohli nechat ujít světovou raritu – jihočeské vltavíny, které se nalézají jen v těchto místech. Tyto krásné zelené polodrahokamy připomínající sklo, vnikly před 15 miliony let při dopadu meteoritu na území sousedního Bavorska. Výbuch to musel být silný, protože vltavíny se nachází i ve vzdálenosti až 400 km od místa dopadu meteoritu.

Vltavín

U vltavínů jsme my dospělí žasli, jaké tvary dokáže příroda vykouzlit. Trpaslíka zaujala interaktivní ukázka dopadu meteoritu na zem. Opakovaně se pak snažil zemi co nejvíce poničit svým pohybem. Jeho tělo snímané pomocí kamery představovalo meteorit. Samotný drtivý dopad pak sledoval před sebou na televizní projekci. Ničení si vážně užil.

Plášťový most

Město se začalo příliš hemžit turisty, tak jsme se vydali zpět k ubytování. Vzali jsme kola a vyrazili objevovat svět mimo hranice historického města. V první fázi jsme se opět přiblížili centru Českého Krumlova. Jeli jsme po nábřeží ulicí Rybářskou a podjeli Plášťový most. Hrad se tyčil nad námi. Most stojí na kamenných pilířích s oblouky, podepírá dvě nad sebou jdoucí chodby a překlenuje hradní příkop. Horní chodba spojuje zahradu s obrazárnou a spodní divadlo s maškarním sálem. Název plášťový dostal po bývalém opevnění zvaném plášť.

Pohled na plášťový most

Na kole okolím Českého Krumlova

Za plášťovým mostem jsme se vydali vlevo a kopírovali ulici Chvalšinskou. Nejeli jsme po hlavní silnici, ale bočními uličkami a stezkami. Místy to bylo dobrodružné. Díky dnešním mapám v mobilu 😎 jsme se vždy nakonec zorientovali.

Český Krumlov - kolem vodyDíky této boční uličce jsme objevili vchod do grafitového dolu. Byli jsme v pokušení se v něm zastavit, ale bohužel jsme nebyli dostatečně oblečení. Představa prohlídky v dole, odkud vstupním portálem v parném létě přicházel až ledový vzduch (dobře tak asi 10 °C), připomínal návštěvu jeskyně absolvovanou v kraťasech a tričku. To nás tedy nalákalo. Snad příště a s patřičnou výbavou. 🙂

Pokračovali jsme až do Starých Dobrkovic k tamnímu mlýnu. Upřímně, čekali jsme trochu víc. Dobrkovický mlýn je zjevně obydlen, snad zde v rybnících chovají i ryby. Jde o historickou budovu, která by si zasloužila víc prostředků na opravy. Na druhou stranu tu byl úžasný klid a krásná vyjížďka podél říčky Polečnice. Mlýnice a dům pocházející  z období baroka a byly přestavěny z vodního hamru. Sýpka a krov pochází dle informací z webu ze 16.století.

Cestu zpět jsme zvolili trochu jinudy. Ve Chvalšinské ulici, zhruba na úrovni benzínky jsme odbočili do kopce. Po asfaltce vedoucí lesem jsme se dostali až nad úroveň Krumlovského hradu, tedy přesněji k zámecké zahradě. Zajeli jsme se podívat na zámeček kousek v polích s názvem Kvítkův dvůr. Bohužel je v soukromém vlastnictví a tedy nepřístupný, podle dostupných informací jsou zde stáje jezdeckých koní. Zpět k ubytování jsme se dostali ulicí s poetickým názvem Krásné údolí.

Závěrečné tipy

Český Krumlov je nádherné město a určitě jsme neviděli všechno. Nedávno jsem se například dozvěděla o opravě Kaple Panny Marie Bolestné a sv. Kříže na Křížové hoře nad městem. Měl by odtud být zajímavý výhled na město. Další církevní památkou je Trojkláštěří. Jedná se o rozsáhlý komplex tří klášterů – kláštera minoritů, kláštera klarisek a kláštera bekyň. Byl po velké rekonstrukci otevřen v roce 2015. Je zde opravená zahrada. Pro děti tu mají připravenou exkurzi do historie. Mohou zkusit vyrobit alchymistický lektvar, převléct se do dobových kostýmů nebo vyzkoušet, jaké to bylo, psát husím brkem.

Krumlov je městem loutek a figurín. Najdete tady Muzeum marionet, Pohádkový dům s expozicí loutek, Muzeum voskových figurín a Zrcadlový labyrint.

Nedaleko od Českého Krumlova po toku Vltavy je Zlatá Koruna. Je to Cisterciácký konvent založený roku 1263 Přemyslem Otakarem II. Dnes je považovaný za nejlépe zachovalý gotický klášter v Čechách.

Myslím, že bychom našli zajímavostí a cílů víc. Tak zase někdy na viděnou Český Krumlove!

Sdílejte článek

Přihlaste se k odběru novinek, aby Vám žádný z publikovaných článků neunikl.