Na Českomoravském pomezí, nedaleko Moravské Třebové, se rozprostírá zalesněné území Hřebečský (nebo také Hřebečovský) hřbet. V této, dnes turisty zatím málo navštěvované oblasti, si na své přijdou milovníci pěší turistiky, geologie, ale i vlaků a jiné dopravní techniky.
Obsah článku
ToggleHřebečský hřbet
Hřebečský hřbet je dlouhý asi 55 km a široký maximálně 6 km. Díky svému tvaru a geologickému složení bývá označován za nejlepší ukázku kuesty (asymetrický hřeben) na území České republiky. Jde o to, že se na tomto hřebenu asymetricky střídají vrstvy různě odolných hornin a tyto vrstvy jsou navíc mírně nakloněné. Toto uspořádání umožnovalo snadnější těžbu některých hornin. Od roku 1770 se zde těžilo uhlí a v 19. století se začalo s těžbou lupku – jílu na výrobu keramiky a šamotu.
Hřebečské důlní stezky
Síť naučných stezek s názvem Hřebečské důlní stezky přibližuje dobývání a těžbu nerostných surovin na Hřebečském hřbetu a jeho okolí. Naučné stezky mají přes 60 kilometrů. Při jejich zdolávání se dostanete jak do lesa, tak do otevřené krajiny v okolí Moravské Třebové, Kunčiny, Rychnova na Moravě a Mladějova na Moravě.
Pokud si chcete užít vycházku skoro liduprázdný lesem, můžete vyrazit třeba z obce Hřebeč. Výchozím místem je zdejší parkoviště v sousedství autobusové zastávky s dlouhým názvem “Koclířov, Hřebeč, U Tety”. U Tety se jmenuje i vyhlídka na okraji parkoviště, z které se Vám otevře výhled na Moravskou Třebovou.
Naučná stezka se zde překrývá s červeně značenou turistickou trasou. Podél cesty najdete varovné tabule, upozorňující na poddolovaná místa a možnosti propadu. Zhruba po 2 km dojdete ke křižovatce, ze které odbočuje cesta na vyhlídku Nad Doly.
Vyhlídka Nad Doly
Vyhlídka Nad Doly je taková zvláštní rozhledna. Pro výhledy musíte sestoupit po schodišti dolů. Více informací najdete v našem článku Rozhledny a vyhlídková místa.
Od vyhlídky se můžete vrátit zpět na červenou turistickou značku, anebo pokračovat dál po trase naučné stezky. Trasa naučné stezky vede místy přes paseky s vysokou trávou, takže je podle sezóny vhodné přibalit repelent. Poslední úsek, cesta na rozcestí u štoly Josefka, je docela prudký a obzvlášť po dešti může hodně klouzat. Na rozcestí najdete širokou vozovou cestu. Je na Vás, zda budete pokračovat dál na rozhlednu Strážný vrch nebo se dáte vpravo a okruhem se vrátíte zpět na Hřebeč. Každá cesta má jistě své kouzlo.
Rezavý potok a úzkokolejka
My zvolili návrat na Hřebeč. Cestou jsme potkali několik naučných panelů a zajímavý rezavý potok. Jeho barvu má na svědomí voda vytékající ze starých štol, která obsahuje hodně železa.
Z cesty byly v určitých místech vidět i koleje, které cesta v jednom místě překračovala. Úzkorozchodná železnice, vedoucí z Mladějova do dolů v Hřebči, zajištovala transport vytěžených surovin. Dnes je v provozu díky nadšencům do historie z Průmyslového muzea v Mladějově. Mladějovská průmyslová dráha má 11 km kolejí o rozchodu 600 mm. Pravidelně se zde konají vyhlídkové jízdy převážně parními vlaky.
Zpevněná cesta, po které vede naučná stezka, končí u silnice. Cesta zpět na parkoviště je možná buď po ní nahoru do kopce nebo klidnější polní cestou. Obě jsou označené v mapě symboly naučné stezky a převýšení, které musíte překonat, je stejné.
Průmyslové muzeum Mladějov
Průmyslové muzeum Mladějov je jedno z míst odkud se můžete svézt vlakem po Mladějovské průmyslové dráze. Areál, z kterého vyjíždí vláčky po kolejích s rozchodem 600 mm, je v sousedství vlakové stanice Mladějov na Moravě, kam jezdí vlaky po kolejích s normálním rozchodem 1435 mm.
Lokomotivy
Lokomotivy jsou možná jedny z nejpoutavějších exponátů zdejšího muzea. V průběhu provozu místní dráhy se jich zde vystřídalo hodně a část z nich najdete jako muzejní exponáty. Jsou zde převážně parní stroje, které využívaly k topení místní, ne úplně kvalitní uhlí. Je to třeba lokomotiva z roku 1920 nebo poslední stroj ČKD BS 80, vyrobený v roce 1951.
Ve sbírce jsou i motorové lokomotivy typu BN 60-H, lokomotivy BNE 50 s elektromechanickým přenosem výkonu, důlní lokomotivy typů DH 30 a DH 70. Najdete tu i rumunské lokomotivy značky Faur L18 H, které díky své váze nikdy po úzkorozchodné dráze nejezdily. K lokomotivám patří i vozy. V muzeu uvidíte jak výklopné vozy na přepravu uhlí a šamotu tak i důlní vozy, tzv. hunty.
V muzeu toho najdete mnohem více. V budově bývalé elektrárny můžete nahlédnout do pecí, které elektrárnu poháněly, nebo se pokochat starými traktory. Na venkovní ploše u bývalé správní budovy je expozice silniční techniky. Jen o kousek dál najde bagry, buldozery a jiné nakladače.
Při prohlídce správní budovy se vrátíte v čase do dob rakousko-uherského mocnářství, to když nahlédnete do místnosti správce. Ve stejné budově je také expozice drobnější zemědělské techniky, používané hlavně v časech našich babiček a spousta dalších zajímavostí.
Prohlídka muzea trvá přibližně hodinu. Díky skvělým průvodcům se dozvíte spoustu nejrůznějších informací o tom, jak fungovaly místní doly, jak málem došlo k zrušení úzkokolejky a mnohem víc.
Moravská Třebová
Moravská Třebová leží nedaleko Hřebečských stezek a je to jedno z míst, kde s největší pravděpodobností najdete něco dobrého, teplého k obědu. Historické centrum, městská památková rezervace, zahrnuje historické domy, renesanční radnici, městské muzeum, kostel Nanebevzetí Panny Marie, či zámek Moravská Třebová. Pokud budete mít čas určitě stojí za prohlídku.
Hřebečsko, díky své poloze a pohnuté historii, dokáže zaujmout ať patříte do jakékoliv kategorie turistů. Rodina s dětmi zde prožije zajímavý a poučný výlet. Milovník dopravní techniky a vlaků bude žasnout nad krásami parních lokomotiv. Turista, který má rád toulání přírodou bez davů si užije krásy ticha. Každý tu najde to své.