São Miguel Azory

Saõ Miguel – největší z Azorských ostrovů

Pár rad a tipů na cesty po fascinujícím ostrově v srdci Atlantiku. Najdete zde vložené odkazy, fotografie i videa.

Proč Saõ Miguel?

Jednoho srpnového večera mi přišel mail od kamarádky, že by někam jela, třeba do Irska nebo na Azory. Já měla taky nějaký plán na prodloužení léta, ale vzhledem k tomu, že jsem chtěla jet nejdřív koncem září, Irsko mě zrovna nelákalo a pod Azorama jsem si přestavila něco podobného. Říjen je v Irsku nejdeštivějším měsícem. Nicméně mě to nakoplo a začala jsem hledat možnosti. Kroužila jsem hlavně kolem řeckých a Kanárských ostrovů, ale nic mě nezaujalo.
Něco mi říkalo, že bych se na ty Azory měla aspoň podívat. Vyhledala jsem si tedy nabídku na Invii. Byly tam zájezdy do hotelů se snídaní, vše nad 30 tis. To mě trochu odradilo. Řekla jsem si, že se aspoň podívám na fotky a zjistím pár informací. Fotky mě úplně odzbrojily. Drsná krajina s rozmanitou přírodou. Nádhera! Ideální doba návštěvy měla být od června do konce srpna, ale cestování je možné celoročně, pouze zimní měsíce jsou poněkud blátivější.Azory Sao Miguel 149
Podívala jsem se tedy ještě na vyhledávač letenek www.skyscaner.com. Moc šancí jsem si nedávala, přece jen měsíc není příliš dlouhá doba a cena letenek stoupá s blížícím se termínem odletu. Čekalo mě příjemné překvapení. Letenky se daly sehnat kolem 4000,- Kč. Následoval průzkum ubytování, které se dalo sehnat kolem 5000,- Kč/týden/os. Poslední věc byla zjistit, jak se na ostrově přepravovat. Autopůjčoven byl dostatek a stačilo vybrat tu nejlepší nabídku. Po konzultaci s kamarádkou bylo rozhodnuto. Jedeme na Azory!

Letenky a doprava na letiště

Nejlevnější letenky nabízela společnost TAP Portugal. Praha – Lisabon – Ponta Delgada. Na letiště v Praze jsme se přepravovaly autobusem Regiojet.

Půjčení auta

Do Ponta Delgada jsme přiletěly po půlnoci. Na letišti na nás čekal zástupce půjčovny MICAUTO a odvezl nás pro auto. Stačil nám vůz nejlevnější kategorie, Fiat Panda. Cesta do ubytování trvala asi 8 minut.

Tip!

Když si půjčujeme auto na celý pobyt, snažíme se najít ubytování v blízkosti letiště, je to pohodlnější. S orientací nám většinou pomáhají Google Mapy, kde už máme z domova uloženo vše, co chceme vidět. Danou oblast si můžete do map Google stáhnout a mít tak mapy offline, což se hodí v místech, kde není dobrý signál.

Ubytování

Přes booking.com jsme měly zajištěné ubytování v Borges Pimentel Apartment. Po příjezdu nás trochu zaskočilo, že nebudeme bydlet samy. Měly jsme svůj pokoj a koupelnu, ale kuchyň jsme sdíleli s majitelem. José byl však velice vstřícný a vzájemně jsme si nepřekáželi. Ubytování bylo bez jídla, což nevadilo, protože doslova pár metrů od domu byl supermarket, kde se dalo pohodlně nakoupit vše potřebné. Když nebylo místo k zaparkování před domem, nechaly jsme auto na parkovišti u supermarketu, tedy pokud jsme neměly v plánu cestu před 8 hod. ráno. Přes noc se parkoviště zavíralo.

Internet

Všude v restauracích nebo hotelech se bez problému připojíte k wifi. Pokud máte v mobilu data, od června 2017 je můžete využívat za stejné ceny jako v ČR, jen se připravte na sníženou rychlost.

Kde najít informace o Azorských ostrovech

Tato destinace bohužel nemá nebo alespoň v roce 2017 neměla knižního průvodce v češtině. Hodně informací se dá zjistit na internetu. Tento zdroj jsme využívaly nejvíce i na místě. Našly jsme si nějaké cestopisy a hodně napomohl také tripadvisor.com.

Ceny

Přestože se jedná o západní Evropu, ceny na Azorských ostrovech, jsou velmi příznivé. Dá se říci, že jsou srovnatelné nebo jen o něco vyšší než v ČR. V době, kdy u nás raketově vzrostla cena másla, v supermarketu v Ponta Delgada jste ho mohli koupit téměř za poloviční cenu. Pár jsme jich domů přivezly. Nejdražší vstupné bylo do Terra Nostra Garden ve Furnas.

Botanická zahrada s termálním bazénem stála 8€/os. Doba pobytu zde ale není limitována. Benzín vyšel cca na 1,3€/l. V restauraci jsme jedly cca za 8€, káva stála cca 1€, ale měly jsme i za 0,80€. Samozřejmě vždy záleží na úrovni restaurace. Není problém se najíst i dráž.

Restaurace, kde si můžete dát slavné Cozido. Tady nám opravdu chutnalo.

20170927 203802

Podnebí

Jedním z důvodů, proč se Azory zatím nestaly oblíbenou turistickou destinací, je především v nevyzpytatelnosti počasí. Vládne zde mořské subtropické podnebí, se silnými větry. Vlivem Golfského proudu tu nejsou velké teplotní výkyvy, v létě se teplota pohybuje kolem 23 °C a v zimě klesá k 16 °C. Není velký rozdíl ani mezi teplotou vzduchu přes den a v noci. Teplota vody také nepodléhá větším změnám, osciluje mezi 17 °C a 24 °C.
Předpověď počasí tu prakticky neexistuje. Na jedné straně ostrova může svítit slunce na opačné straně pršet. Na některá místa jsme se
kvůli pořízení snímků vracely i několikrát. Jeden kolega cestovatel si posteskl, že fotografie z vyhlídky Boca do Inferno se mu podařily až na pátý pokus. My měly podobnou zkušenost s návštěvou jezera Lagoa Fogo.

Lagoa do Fogo
Nejstabilnější počasí zde bývá v srpnu, ale i září může být pěkné jako v období naší návštěvy na přelomu září a října. Nevýhodou je, že lodní doprava mezi ostrovy funguje pouze do 15 září, po tomto termínu lze využívat leteckou přepravu. Nejedná se také zrovna o „válecí“ místo, jakým je např. Chorvatsko nebo řecké ostrovy. Koupat se zde sice dá, ale přístup do oceánu je poněkud obtížný.
Na řadě míst vznikly přírodní bazény tzv. piscina naturalis. Většinou se jedná o bazény z lávy, opatřené nerezovým žebříkem, které jsou napájeny mořskou vodou, ta se do nich dostává pomocí příboje. Klasické pláže tu najdete také např. v Aqua de Alto, ale není jich mnoho. Vzhledem k tomu, že se jedná o sopečný ostrov, písek je černý, pokud není uměle navezený.

Tlaková níže nad Azorskými ostrovy

Když se řeklo Azorské ostrovy, vždy jsem si jako první vybavila předpověď počasí, která oznamovala, že nad Azorskými ostrovy je tlaková níže. S vědomím, že hezké počasí určitě není v těchto končinách samozřejmostí, jsme se vydaly prozkoumat krásy ostrova Saõ Miguel. Hned první den nezklamal a ukázal nám, jak taková tlaková níže vypadá. Vybavené pláštěnkami jsme se nenechaly odradit a doufaly ve změnu k lepšímu. Ta přišla až druhý den pozdě odpoledne, kdy se obloha konečně začala trhat a my si mohly konečně dát naši první kávu na terase s výhledem na oceán.
Zajímá vás, co tomu předcházelo? Možná se budete smát, ale když jsme už druhý den posílaly kamarádce fotky s viditelností sotva pár metrů, zželelo se jí nás a poslala nám zaklínadlo. Nejdřív jsme se tomu smály a říkaly si, že to je pěkná blbost, ale nebylo co ztratit a v autě nás stejně nikdo neslyšel. Když jsme zaklínadlo opakovaly po několikáté, obloha se začala rozestupovat. Od té chvíle jsme potkaly jen pár dešťů, které se zanedlouho přehnaly. Vždy když se začaly honit mraky, sáhly jsme po zaklínadle.
Třeba se vám to bude někdy hodit😉
Kúry, můry ven, ať je krásný den,
klektáky, paráky, kančí kůže,
ať mraky zalezou, kam který může,
mraky spát, vítr spát,
ať sluníčko může hřát!
Takto to funguje :)
Takto zaklínadlo funguje

Vyhlídky a odpočívadla na každém kroku

Budete-li ostrov projíždět autem, všímejte si označení Miradouro, což v portugalštině znamená vyhlídka. Většina takto označených míst stojí za to. Vyhlídky bývají spojené s odpočívadly, která jsou vždy hezky upravená. Najdete tu i perfektně udržované, bezplatné toalety. Místní vláda velmi dbá na čistotu a upravenost prostředí, to je znát na každém kroku. Pokud byste si na Saõ Miguel chtěli postavit stan mimo kemp, budete se zde chovat slušně a místo nijak neznehodnotíte, nejspíš to nikomu vadit nebude. Alespoň v roce 2017 tomu tak bylo.
Sao Roque, vyhlídka

Podobnost s Madeirou, Islandem

Když si odmyslíme ledovce a zimu, může krajina Saõ Miguel místy připomínat letní Island, ale ještě více Madeiru, která je výrazně blíž. Najdete tu horké prameny, jezera i hory. Všechna tři místa spojuje sopečný původ.
Mosteiros, vyhlídka

Kam se na Saõ Miguel podívat?

Furnas a okolí

Jeden nebo dva dny si vyhraďte na jezero Furnas a jeho okolí. Je zde spousta zajímavých míst. Pojedete-li ze západu, odbočte nejdříve na vyhlídku Castelo do Branco. Najdete zde pevnost, která je volně přístupná. Když vylezete až nahoru, budete uchváceni výhledem na Jezero Furnas a Atlantický oceán. Kolem pevnosti se pasou krávy a volně rostou hortenzie.
Castelo Branco, vyhlídka
Pokračujte v cestě k jezeru Furnas. Na jeho břehu najdete bublající horké prameny, ve vzduchu je cítit síra.
Horké prameny se také využívají k přípravě místní speciality cozido, kterou si můžete objednat v restauracích ve městě Furnas.
Cozido, místní specialita
Než vyrazíte na oběd, zastavte se ještě na druhém břehu jezera, kde se tyčí ruina kaple Capela de Nossa Senhora das Vitòrias.
Lagoa Furnas
Malebné městečko Furnas je krásné snad za každého počasí. U cest a v parcích můžete obdivovat barevné hortenzie.
Městečko Furnas
Pokochejte se starými stromy v botanické zahradě Terra Nostra Garden, až vás to přestane bavit, osvěžte se v termálním bazénu s příjemně teplou vodou.
Bazén je součástí časově neomezeného vstupu (8€).
Terra Nostra Garden
Zavítejte do hezky upraveného, volně přístupného parku Jardim da Courela, kterým proudí potůčky z vyvěrajících horkých pramenů. Až vás přemůže hlad, vyhledejte některou z restaurací nabízející sopečnou specialitu cozido. Můžeme doporučit O Miroma, kde za cozido zaplatíte 13,5 €.
Jardim da Courela

Turistika

Jste-li milovníci lehčích treků, vyjeďte na vyhlídku Pico do Ferro a užijte si krásný výhled na jezero Furnas. Poté sjeďte kousek níže na parkoviště u vstupu a vydejte se na kratší trek k vile Grenà. Jedná se o pozůstatky zdiva pomalu, ale jistě mizící pod vegetací. Vila je ve svahu, ukrytá mezi stromy a není označena turistickými značkami. Tímto směrem však vede cesta dolů k jezeru Furnas. Budete mít pocit, že zde nemůže nic být, ale při troše trpělivosti dojdete do cíle. My jsme šly pouze podle bodu zakresleném v mapě. Po kratším bloudění jsme vilu našly.

Pico do Ferro
Pico do Ferro, výhled na jezero Furnas
V roce 1832 zakoupil neznámý anglický osadník velký pozemek kolem jezera Furnas, aby zde postavil dům, ale bohužel musel pozemek opustit. V roce 1855 ho prodal anglickému generálnímu konzulovi v Ponta Delgada, jménem Vines. Pan Vines zde postavil letní vilu se zahradou, kterou pojmenoval Grená. Stalo se tak na počest rodiny své manželky. Jeho žena byla neteří Daniel O’Connell (která organizovala katolické hnutí v Irsku). Bydlela v domě svých irských příbuzných nazývaným stejně, Grená.
Po smrti konzula Vineho dům užíval londýnský chirurg Hinton (který vydal řadu děl o hygieně a sluchu), protože Catherine Vine se již nechtěla do Furnas vrátit. Po smrti Hintona v roce 1875 v domě bydlel Jorge Brown, který několik let využíval sídlo jako hotel pro turisty v letní sezóně. Během této doby zde pobývalo mnoho hostů včetně Alice Baker (která napsala „Léto na Azorách s výhledem na Madeiru“) a další, kteří vytvořili literární a vědecké recenze o regionu. V roce 1882 byla Grená prodána synem Catherine Vine Jorgi Hayesovi, stalo se tak po smrti Jorge Browna. Ve stejném roce dům obsadil José do Canto. Jeho domov a kaple však byly stavěny na druhé straně jezera. (Capela de Nossa Senhora das Vitòrias.) zdroj: www.wikipedie.org

Sete Cidades, Vista do Rei

Za jednu z nejkrásnějších vyhlídek nejen na Saõ Miguel, ale i na světě, je právem označována vyhlídka Vista do Rei. Pro nás se toto místo stalo doslova magickým. Vrátily jsme se sem čtyřikrát. Ani ne tak kvůli výhledu na nádherná jezera Lagoa Verde a Lagoa Azul v Sete Cidades, ale především kvůli hotelu Monte Palace, tedy spíše tomu, co z něj zbylo.

Tento objekt nás působil jako magnet. Již během pobytu jsme začaly shánět informace o jeho osudu. Výsledkem je článek MontePalace – Azorský Titanic 2017 a videoreportáž umístěna pod tímto odstavcem. Najdete zde i dobovou fotodokumentaci. Jste-li vyznavači
urbexu, rozhodně si vyhraďte čas na prohlídku. Vstup není zakázaný.

Vista do Rei, vyhlídka na Lagoa Verde a Lagoa Azul
Monte Palace, bývalá restaurace

Proč je v jezeře Lagoa Verde zelená voda?

Zelený odstín mají na svědomí řasy, kterým se v jezeře daří. Velkou mírou k tomu přispívají krávy, které se pasou na svazích. Vlivem dešťů se kravský trus dostává do vody a působí jako hnojivo pro řasy. Těm se díky tomu v jezeře daří, je to ale na úkor vodních živočichů, protože je okrádají o kyslík. Tento problém řeší i místní vláda a apeluje na farmáře, aby pastvu v okolí jezer omezili, bohužel to není nic platné.
Sete Cidades, vyhlídka Vista do Rei

Boca do inferno

Když někde uvidíte článek o ostrově Saõ Miguel, pravděpodobně bude spojen s fotografií z vyhlídky Boca do Inferno směrem k jezerům Lagoa Rasa a Lagoa Santiago. Stejně jako jezera v Sete Cidates má jedno jezero zelenou a druhé modrou barvu.
Boca do inferno, vyhlídka
K vyhlídce se dostanete krátkou procházkou od parkoviště. Cestou zpět sestoupejte k nedalekému jezeru Lagoa do Canario.
Lagoa do Canario

Porto Formoso

V severní části ostrova Saõ Miguel, v okolí města Porto Formoso, je několik čajových plantáží. Navštivte místní továrnu na zpracování čaje Chá Gorreana. Zde je možné čaj zakoupit nebo alespoň ochutnat.
Goreana - čajové plantáže
Goreana – čajové plantáže

Termální prameny Caldeira Velha

Návštěvu čajovny můžete spojit s termálními prameny Caldeira Velha. Je zde několik malých bazénků s různě teplou vodou. Vstupné je
2 €.

Lagoa Fogo

Na jižní stranu ostrova se dostanete přes jezero Lagoa Fogo. Na vyhlídkách na jezero bývá dost často hustá mlha. Nám se povedlo jezero spatřit až na třetí pokus a byl to zážitek!

Ginetes, Santo Antonio, Capelas

Jedno z prvních míst, které jsme navštívily, byl maják poblíž městečka Ginetes – Farol da Pointa da Ferraia. Zde jsme poprvé pocítily, jak vypadá typická azorská tlaková níže.
Farol da Pointa da Ferraia
Tento den jsme věnovaly honbě za lepším počasí. Přesunuly jsme se na severní část ostrova. Výhodou Saõ Miguel je, že ho autem objedete za den celý a možná i víckrát. Na severu bylo opravdu o něco lépe, sice pod mrakem, ale úspěch byl, že téměř nepršelo. Vydaly jsme se tedy na kratší trek podél pobřeží Santo Antonio do Capelas.
Pobřeží Santo Antonio do Capelas.

Mosteiros

V městečku Mosterios, v západní části ostrova, vás uchvátí pohled na skály sopečného původu, o které se tříští divoký příboj a naplňuje vodou přírodní bazény vyhloubené přímo v kamenech. Přístup do vody je možný po nerezových žebřících. Pokud je oceán hodně rozbouřený, koupání může být nebezpečné.

Nedaleko městečka Mosteiros, směrem na Remedios, potkáte větrný mlýn.

Větrný mlýn nedaleko Mosteiros

Na jídlo nebo kávu se zákuskem se zastavte v prosklené restauraci s výhledem na oceán 4 platanos. Ceny jídel zde začínají na cca 7€, káva vyšla na 0,8 €.

Vyhlídka z restaurace 4 Platanos

Aqua de Alto

Město Aqua de Alto pro nás bylo zajímavé především kvůli hotelu Pestana Bahia Praia Nature & Beach Resort, který má přímou souvislost s hotelem Monte Palace viz. článek MontePalace – Azorský Titanic 2017. U tohoto hotelu se nachází pláž s černým pískem. Pokud se chcete na ostrově Sao Miguel věnovat opalování a koupání, je toto místo pro Vás ideální.
Pestana Bahia Praia Nature & Beach Resort,

Vila Franca do Campo

Za hezkého počasí navštivte kapli Ermida de Nossa Senhora da Pas tyčící se nad městem Vila Franca do Campo. Pokud sem zavítáte v čase bohoslužby, můžete nahlédnout dovnitř. Od kaple je překrásný výhled na oceán, město Vila Franca do Campo i na přilehlé pastviny.
Ermida de Nossa Senhora da Pas, kaple

Na jídlo můžete sjet dolů do města. Doporučujeme návštěvu restaurace u přístavu Finn’s Irish Pub & Grill. Výhled z terasy restaurace je skutečně okouzlující.

Finn’s Irish Pub & Grill
Vila Franca do Campo

Povoação, Ponta do Arnel

Na jihovýchodní straně ostrova se nachází městečko Povoação. Mnoho zajímavostí tu není, nicméně to byla příjemná zastávka na cestě k majáku Ponta do Arnel.
Povoação

Maják se nachází pod městem Nordeste a je nejvýchodnějším bodem ostrova Saö Miguel. Cesta k majáku vede dolů z prudkého kopce. Nenechte se odradit tím, že tento kopec budete muset vyšlapat cestou zpět. Návštěva majáku stojí za to. Měly jsme štěstí, že nás vzali i na krátkou prohlídku. Vstup byl zdarma.

Maják, Ponta do Arnel
Pod majákem se nachází malá rybářská vesnička, kam jsme již bohužel nedorazily, protože nás překvapil déšť. Cestou zpět se nám za odměnu nabídl pohled na oceán ozdobený duhou.

Ponta Delgada

V Ponta Delgada najdete několik muzeí a parků. My jsme navštívily pevnost, ve které se nachází Azorské vojenské muzeum a park Jardim António Borges.

Saö Rogue

Na východ od Ponta Delgada je vyhlídka Saõ Rogue. Nachází se zde pěkné odpočívadlo a překrásná vyhlídka na oceán.
Saö Rogue, vyhlídka

Pineapples A Arruda – ananasová plantáž

Jednou ze zajímavostí nedaleko Ponta Delgada je i ananasová plantáž Pineapples A Arruda. Najdete zde několik skleníků s rostlinami
v různém stádiu. V malém obchůdku můžete zakoupit ananas nebo třeba šperky z lávy.
Pineapples A Arruda, ananasová plantáž

KOMPLETNÍ FOTOALBUM

Monte Palace Azory

Sdílejte článek

Přihlaste se k odběru novinek, aby Vám žádný z publikovaných článků neunikl.