Dnešní tip na výlet je prosycen vůní benzínu a nafty. Vypravíme se kousek od Prahy. První zastávka bude v soukromém muzeu, kde najdete vozy značky Škoda. Některé ze zdejších exponátů nenajdete ani v Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, o kterém už jsme psali v článku Muzea veteránů severní Čechy. Druhé muzeum nabízí techniku o poznání větší a těžší. Jedná se o Vojenské technické muzeum Lešany.
Obsah článku
ToggleSvět škodovek
Svět škodovek je specifické muzeum věnované vozům Škoda. Jde totiž o soukromou sbírku čítající přes 100 vozů značky Škoda. Muzeum najdete v areálu nedaleko Čerčan asi 40 km od Prahy. Na ploše 1400 m2 najdete závodní a okruhové speciály, prototypy, užitkové vozy, učebnu autoškoly, ale také kavárnu s dětským koutkem a venkovním hřištěm. Prohlídka zabere přibližně hodinu, záleží na tom, jak moc se budete exponáty kochat.
Expozice
Hned po vstupu do expozice vaši pozornost přitáhnou pestrobarevné sportovní vozy. Jedná se o největší ucelenou sbírku sportovních škodovek na světě. Mnohdy doplněnou o fotografie a podpisy jezdců. Můžete zde vidět hned několik kusů vozu Škoda 130 RS, okruhový speciál Rapid H, Favorit 1600 H nebo 130 LR/H.
Pozornost a obdiv určitě přitáhne nádherný historický Favorit 904 , nebo Škoda 450 roadster (bílá s modrým interiérem), Škoda Rapid 1500 OHV, kombi 111 STW, různé varianty Škoda 1201, 1202 a 1203.
Najdete tu i auta novější jako je prezidentský Superb 3.6 VR6 nebo Octavia Long s prodlouženou karoserií. Zajímavostí je Škoda Henlein. Jedná se o Favorit, který se objevil 31. prosince 1994 v satirickém a ne vždy korektním pořadu Česká soda.
Prototypy a vozy na export
Sbírka obsahuje také kousky, o kterých jste ani netušili, že existují. Jedná se například o elektrický vůz Elmo, BAZ Furgonet, Škoda Beta. Škoda Felicia Fun je zde hned v několika provedeních, které se v expozici střídají. Kromě žluté s oranžovými doplňky i hodně atypický stříbrno-žlutý Fun určený, v množství 3 kusů, pro Portugalský trh. Pro export, tentokrát na Nový Zéland byly určené vozy Škoda Trekka nebo pick-upy pro Turecko.
Sbírka je doplněna o trenažéry autoškoly z doby, kdy silnicím kralovaly Škody 105 a 120, a o nejrůznější materiály týkající se škodovek.
Areál s historií
Zajímavou historii má i samotný areál, kde je muzeum umístěno. Jeho historie je spojená s motorismem. Úplně prvním majitelem areálu byla firma J. Kraucher a spol. Její spolumajitel Jindřich Kraucher byl jeden z prvních prvorepublikových automobilových závodníků. Později se v areálu vystřídali národní podnik PAL, Autobrzdy Jablonec a sloužil i jako výrobní areál Jawy, pobočka Mrač.
Vojenské technické muzeum Lešany
Trochu jinou techniku najdete ve Vojenském technickém muzeum Lešany, které sídlí v bývalých dělostřeleckých kasárnách nedaleko Lešan u Týnce nad Sázavou. V 10 halách, několika venkovních přístřešcích a na volném prostranství, najdete kolem 700 kusů exponátů.
Složení je pestré. Uvidíte tu kanóny používané za první světové války, různé vojenské dopravní prostředky – motocykly, osobní nebo nákladní auta. Hlavně venkovnímu prostoru dominuje sbírka tanků, obrněných vozidel a raketové techniky.
Expozice
Expozice je rozdělena na několik částí. V hale číslo jedna najdete exponáty z období let 1918–1938. Expozice obsahuje spoustu drobností, třeba v podobě autodílny a figurín v dobovém oblečení či stejnokrojích, aby přiblížila tuto dobu co nejvíce do detailů. Motoristické nadšence zaujme široká paleta různých předválečných motocyklů používaných v československé armádě.
Přípravy na válku a období 2. sv. války
Hala č. 2 je zaměřena na období let 1939–1943, období přípravy na válku a Protektorátu Čechy a Morava. Exponáty jsou umístěny do scén, které se snaží navodit dojem skutečnosti. Procházíte tak bunkrem nebo se dostanete do bojů v severní Africe.
V hale č. 3 jsou výjevy z let 1944–1945. Scénu z osvobozování Plzně doplňuje například raketomet „Kaťuša“ s označením BM-13 umístěný na podvozku amerického vozidla STUDEBAKER US-6.
Hala č. 6 je specifická. Tak trochu na vlastní kůži můžete zažít pocit, jaké to asi bylo uprostřed tankové bitvy. Expozice představuje tankovou bitvu Ostravské operace probíhající v březnu a dubnu 1945 ve Slezsku.
Období železné opony
Haly č. 4. (období let 1945 -1950) a č. 5 (období let 1950–1962) ukazují techniku začleňenou po válce do naší armády, ale také ostnaté dráty “železné opony“ a zbraně, které pomáhaly oddělovat východ a západ.
Tanky, vlaky i spojaři
V dalších halách najdete zbraně protiletadlového dělostřelectva, děla systému Škoda nebo expozici věnovanou spojovací technice a raketovému vojsku. Ve venkovních přístřešcích najdete tankovou techniku, ale i ukázky polní kuchyně nebo vojenský vlak.
Areál je rozlehlý, takže i když nebudete číst všechny popisy a fotit všechny exponáty, zdržíte se tu určitě 2 hodiny a více. A cena vstupu? Celá expozice je k prohlédnutí zdarma.
Možná jste z článku pochopili, že jedním z našich koníčků je i historická technika. Pokud to máte podobně, podívejte se na i na naše další články (odkaz) zaměřující se na muzea veteránů nebo na youtubový kanál, kde najdete videa z některých srazů historických vozů.